Kreativitet kan være en idé eller en løsning på et problem, som ikke har blitt gitt av noen før. Kreative ledere har som regel kunnskap om noe spesifikt, noen har jobbet med det i lang tid, og produserer kreative løsninger. I næringslivet er kreativitet en viktig kvalitet for en leder. En kreativ leder er et begrep som brukes i markedsføring i våre dager. Dette er de mest anerkjente spesialistene som har ekspertise innenfor sitt felt, disse er ofte etterspurt. Kreative ledere har evnen til å se på ting på nye måter som andre ikke kan. De løser problemer på nye måter. Kreativitet er 

  • innovasjon
  • fantasi
  • visjon
  • originalitet.

En kreativ leder skaper noe som er unikt og originalt. 

Kreative ledere gagner sin organisasjon eller virksomhet med nye ideer. For  å lage seg et navn i næringslivet og bygge opp merkevaren din, må det være noe folk ikke kan leve uten. De må vite hvordan de får merkevaren til å skille seg ut. De må skille seg ut og ha evnen til å formidle budskapet om sin virksomhet til andre på en måte som engasjerer. Det er viktig at de selv tror på ideene sine. Ideene bør være unike og appellere til publikum. I denne artikkelen vil vi kort diskutere 10 av de mest kjente, kreative lederne i verden som tilhører forskjellige bransjer.

Joe Alexander

Kreativ sjef i Martin Agency i over 20 år. Med sitt kreative lederskap har han skapt arbeid for merkevarer i nesten alle forretnings medier. Dette inkluderer 13 Cannes-løver og en Emmy for “Clouds over Cuba”.

James Anderson

Han er direktør og leder for Government Innovations i NYC. Der fører han tilsyn med å lage bestemte programmer for å hjelpe byledere over hele kloden. I disse programmene deles løsninger for flere kritiske problemer. Et slikt program inkluderer Bloomberg Harvard City Leadership Initiative, et gratis kurs for byledere. 

Fidgi Simo

Hun er visepresident for Facebook. Hun er kjent for å ha introdusert alternativet Facebook Live Videos. Hun er imidlertid ansvarlig for alt som 1,9 milliarder Facebook-brukere ser når de åpner den blå appen. Tilbake i 2016 lanserte hun Facebook live streaming, og det viste seg å bli en global hit. Simo vurderer hva folk vil ha før de jobber med en ny funksjon. I tråd med brukerens ønsker, tar hun hensyn til dette før hun markedsfører produkter på Facebook. Facebook genererer mest inntekt fra annonser som Fidgi har bidratt til å skape.

Isabel Mahe

Isabel er en annen kreativ leder. Hun er visepresident for trådløs teknologi i Apple. Hennes ide var å skape magi ut av luften. AirPods, de trådløse øreproppene som ble lansert av Apple i 2016, er alltid midlertidig utsolgt på grunn av deres fantastiske etterspørsel fra publikum. AirPods har muligheten til å koble til to enheter samtidig. Mahe og teamet hennes har gjort et fantastisk arbeid med utformingen og ytelsen til disse proppene. Det er ingen knapper på AirPods, du kontrollere de ved å trykke med fingeren. Disse egenskapene har generert en uendelig etterspørsel etter produktet. 

Lisa Dyson

Lisa, enda kreativ leder, er administrerende direktør og medstifter i Kiverdi. Hun kom i søkelyset etter innovasjonen om å konvertere CO2 til mat. Forskere forsøkte å eliminere karbondioksid fra miljøet vårt, noen ville gjenbruke det allerede tilstedeværende karbondioksidet i miljøet. Lisa er fysiker og hun utforsket nye måter å resirkulere CO2 fra miljøet, kollegaen John Reed tok også del i dette. De utnyttet NASAs forskning fra 1960, om at mikrober på romfartøyet kunne bruke CO2 fra astronautens pust og bli til mat. De grunnla selskapet i 2008 og begynte å bruke NASAs forskning. De utviklet palmeolje og sitrusolje ved hjelp av denne teknologien. De produserte også proteinerstatning som skulle brukes til mat. Dyrefôrutvikling ble også inkludert i prosjektet deres. Deres selskap Kiverdi bruker nå CO2 effektivt og ønsker å produsere andre prosjekter med CO2.

Det er mange kreative ledere globalt, som drar nytte av mennesker med kreative ideer. Vi har beskrevet noen få av dem. For å lykkes trenger vi slike kreative ledere.