I denne artikkelen skal vi lære om empatisk kommunikasjon

Mange av oss vet godt hva sympati er, men ordet empati kan være mindre kjent for noen, så vi skal først ta for oss hva forskjellen mellom sympati og empati er.

Sympati vs empati

Sympati betyr at du føler medlidenhet eller sorg når du er vitne til at noen går gjennom en tøff situasjon. Mens empati er når du forstår følelsene til et medmenneske i nød eller personens problemer, og viser medfølelse.

For eksempel: du er vitne til en ulykke, og du blir lei deg på dems vegne. Du ringer ambulansen og overlater resten til helsepersonell. Dette er sympati.

Er du vitne til at noen blir skadet, og skynder deg for å hjelpe dem, tar de med til sykehuset og bli der fram til familien ankommer, tok du situasjonen ett skritt videre. Du gjorde alt dette fordi du tenkte på hva om det hadde skjedd deg, og du trengte hjelp fra andre. Dette er det enkleste eksemplet på å vise empati.

La oss nå beskrive empatisk kommunikasjon

Empatisk kommunikasjon

Med enkle ord betyr empatisk kommunikasjon at du viser den andre personen at hen blir lyttet til og blir forstått for sine tanker, følelser eller verdier.

Empatisk kommunikasjon er noe som gjør at du kan se hva andre mennesker ser fra deres perspektiv. Det er ikke alltid lett, men det sparer oss for konklusjoner eller antagelser som kan være feil i forhold til andre mennesker.

Psykologien legger vekt på empatisk kommunikasjon. Hvis du ikke får den riktige oppfatningen av betydningen av budskapet som blir overført til deg fra motparten under kommunikasjonen deres, kan det redusere empatien i kommunikasjonen, fordi du har misoppfattet betydningen. Det hender ofte at feil kommunikasjon er årsaken til konflikt.

Noen av årsakene til feil kommunikasjon er som følger;

  • Enten later vi som om vi lytter aktivt, men vi lytter faktisk ikke. Man blir som regel sittende å nikke med hodet i stedet.
  • Vi svarer på den selektive delen av samtalen, ettersom vi ikke har lyttet aktivt til hele delen.

Den mest effektive formen for å lytte er å konsentrere seg om hele samtalen og forstå hva den andre personen sier.

Etter å ha lyttet nøye kan reaksjonene våre være en av disse;

  • Er man enige med denne personen eller ikke?

Hvis vi føler oss forvirret eller uenig, stiller vi noen spørsmål i henhold til vårt synspunkt.

  • Hvis vi har forstått hva den andre personen hadde sagt, er vårt svar å gi dem råd i henhold til vårt synspunkt.

Hvordan utvikle empatisk kommunikasjon

For å utvikle empatisk kommunikasjon, er det noen råd du kan følge;

Være mer oppmerksom på samtalen.

  • I stedet for brått å vurdere hele scenarioet, lytt til hele samtalen, og vurder deretter hva som blir sagt.

Vis motparten at du aktivt lytter, delta i samtalen når motparten tar en pause eller ser på deg for dine kommentarer, men prøv å ikke anta noe eller begynn å gi råd før motparten er ferdig med det hen sa.

Det finnes to deler kommunikasjon

  • den ene delen er den verbale delen som er i form av de ord
  • den andre delen er ikke-verbal, i form av bevegelser, ansiktsuttrykk og kroppsspråk, tonefall og uttrykk

Fordeler med å føre empatisk kommunikasjon:

Empati hjelper deg til å forbedre dine sosiale ferdigheter, du kommuniserer bedre med mennesker, for eksempel i sosiale sammenkomster. Du viser andre at du har forstått hva de mener ut fra deres perspektiv, slik bygger man nye sosiale forbindelser.

Empati i kommunikasjon hjelper deg med å kontrollerer og regulere følelsene dine selv i stressende situasjoner. Det får deg til å vite hvor, når og hvordan du skal svare.

Du vil ikke bli like fort overveldet når noen kommenterer noe du ikke liker, så selv om du blir irritert, vil du kanskje klare å la vær å gå til motangrep. Man føler seg også mer komfortabel i stressende situasjoner.

Å ha empati betyr at du forstår andres situasjoner og standpunkter. Du vil forstå deres behov og være motivert til å hjelpe dem.

Hvorfor mangler noen empati?

Det er noen grunner som bidrar til mangel på empati.

Skjevheter:

Noen mennesker er virkelig partisk mot andre. De har ikke evnen til å forstå og oppfatte verden rundt seg med empati. De har kognitive skjevheter i å sette seg inn i andres situasjoner. For eksempel ser de ikke på årsaken som kan ligge bak når de opplever svik fra andre mennesker . De forstår ikke den andres perspektiv, og fokuserer kun på sviket, og ikke årsaken bak. Dette gjør dem mindre empatiske.

Avhumanisering av andre mennesker:

Noen mennesker mangler forståelse for at mennesker som bor i andre deler av verden kan være annerledes enn dem, men samtidig føle det samme. Noen tenker ikke over at de føler smerte og elendighet på samme måte som oss alle. Noen mennesker føler ikke empati for andre mennesker som lider på andre siden av verden, det blir for langt vekk, de kjenner ikke disse menneskene, så de har heller ingen empati for dem. Dette kalles avhumanisering.

Å skylde på andre

Dette er noe av det verste man gjør mot andre mennesker. Noen mennesker skylder på offeret som har behov for hjelp og støtte, fordi de har vært utsatt for en vond hendelse. Dette gjør situasjonen verre, noen kan bli spurt hva de kunne ha gjort annerledes for å forhindre at forbrytelsen skulle ha funnet sted, i stedet for å ha medfølelse med dem. Å skylde på andre er mangel på empati.

En verden uten empati ville vært et vanskelig sted å bo.

Det er viktig å gjøres oppmerksom på viktigheten av empati i våre liv og hvordan empatisk kommunikasjon kan redde oss fra mange konflikter.